By 1920, having directed more than thirty-five films, Mauritz Stiller was a leading figure in Swedish filmmaking.
At the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, he met a young actress named Greta Gustafsson whom he cast in an important but secondary role in his film, Gosta Berlings saga (The Atonement of Gosta Berling) who some have said gave her the stage name Greta Garbo.
1924 - The four hour "The Saga of Gosta Berling" premiered in March in Stockholm with much fanfare and noted attention to Mauritz Stiller's new discovery, Greta Garbo. On a visit to Stockholm to see a screening of "The Saga of Gosta Berling" in November, Louis B. Mayer meets Stiller and Garbo. A contract is signed that requires Stiller and Garbo to come to Hollywood no later than May of 1925. Neither Garbo or Stiller are too excited about the prospect.
Full story in English click here
MAURITZ STILLER
M A R I A H E L E N A aka MIMI POLLAK
Redan som sjuåring debuterade Maria Helena (Mimi) Pollak på Karlstads Teater. Mimi regisserade ett 60-tal pjäser och gjorde ett 30-tal roller på film och TV
Med sitt korpsvarta hår och österrikisk-judiska påbrå hänvisades Mimi Pollak gärna till excentriska och mystiska biroller på filmduken. Något affischnamn blev hon aldrig, även om hon regisserade några filmer på 1950-talet.
Skådespelaren och regissören Mimi Pollak föddes 1903 i Karlstad och dog 96 år gammal 1999 i Stockholm. Hennes foreldre immigrerade från Böhmen som idag er en del av Tchechoslovakien. Hennas far J. Pollak var utbildad ingenjören och arbetade på Karlstad Mekaniska Verksted der han evt blev direktör.
Artikkel kan leses her
MIMI POLLAK
Mimi Pollak | Mimi Pollak |
---|---|
Mimi Pollak | Mimi Pollak |
Mimi Pollak | Mimi Pollak |
Mimi Pollak |
Street of Sin |
---|
HotelI Imprerial 1927 |
Barbed Wire |
Gosta Berling |
The saga of Gosta Berling |
The Blizzard |
The Temptress |
Erotikon |
Gosta Berling |
Les hele artikkelen her
Ludvig Josephson inskref sitt namn i den svenska teaterns årsböcker och som med aldrig svikande energi satte sin konstnärliga uppfattnings prägel på en betydlig del af dess arbeten.
Han kunde detta så mycket säkrare, som han en lång följd af år utöfvade en omfattande verksamhet som regissör och teaterledare, en verksamhet som han ägnade sig åt med hela värmen af sin öfvertygelse och på samma gång med all den djärfva hänsynslösheten hos en entusiast, hvilken lika litet skonade sig själf, som han hade undseende med andra.
LUDVIG JOSEPHSON